اینهم یه نظره خوبه که بشنوید
سلام سوز غزيزلره كه بله دغدغده واروز كي بو كشور امام زمان عليه السلام دا تفرقه قوميّتت لرده اولميا
من اين حديث را از ابو هريره درجوامع حديثي عامه يافتم واگر در جوامع ما شيعيان نيز وجود دارد از كتب آنها اخذ شده است .سند حديث با توجه به ملاكات حديثي شيعه ضعيف است اگر چه دو چيز اين ضعف را جبران مي كند:
يكي شهرت آن بين فريقين و ديگري تحقق يافتن اين سخن، چرا كه هيچ كس نمي تواند اين را رد كند كه ايرانيان بيشترين بهره را در زمينه هاي تمامي علوم داشته و دارند اما حديث و پيام آن:
عن رسول الله صلي الله عليه وآله : لو كان العلم في الثريا لنالته رجال من فارس.
اگرچه اين روايت با تعابيري همچون:
(الايمان)به جاي (العلم)و (ابناء من فرس،وعجم،رجال من هؤلاء،من قوم هذا يعني سلمان الفارسي)بجاي(رجال من فارس)آمده است.
پيامها:
1- اين حديث در ذيل تفسير آيه 3 سوره جمعه آمده است.
2- ثريا كنايه از دورترين نقطه مي باشد.
3- فارس در آن زمان به امپراطوري ايران اطلاق مي شد كه تمام ايران فعلي با تمام قوميتهاي آن در آن جاي داشت.
4- اين روايت خبر غيبي ،از تساهل اعراب در دينداري است كه نمونه ي آن غصب خلافت و شهيد كردن فاطمه زهرا سلام الله عليها و....مي باشد و نيز خبر از اين كه دين اسلام را هنر و شوق و ذوق ايراني بارور كرده و به تمام نقاط جهان صادر مي كند.
5- اين روايت به هيچ عنوان بين اقوام مختلف فرق نمي گذارد و اگر چنين بود خداي نكرده پيامبر صلي الله عليه وآله به مضمون آيه قرآن كه مي فرمايد: «و اعتصموا بحبل الله جميعاً و لا تفرقوا » عمل نكرده كه اين عصمت آن جناب را زير سؤال خواهد برد.
سخن آخر
آذريها تاج سر ايرانان مي باشند و هرگز ايراني خدمات دانشمندان ترك را فراموش نكرده و تركها خدمات ايرانيان به آنها رانيز فراموش نخواهند كرد.
الله سوزه يار اولسون و دوشمنوز خار اولسون
من اين حديث را از ابو هريره درجوامع حديثي عامه يافتم واگر در جوامع ما شيعيان نيز وجود دارد از كتب آنها اخذ شده است .سند حديث با توجه به ملاكات حديثي شيعه ضعيف است اگر چه دو چيز اين ضعف را جبران مي كند:
يكي شهرت آن بين فريقين و ديگري تحقق يافتن اين سخن، چرا كه هيچ كس نمي تواند اين را رد كند كه ايرانيان بيشترين بهره را در زمينه هاي تمامي علوم داشته و دارند اما حديث و پيام آن:
عن رسول الله صلي الله عليه وآله : لو كان العلم في الثريا لنالته رجال من فارس.
اگرچه اين روايت با تعابيري همچون:
(الايمان)به جاي (العلم)و (ابناء من فرس،وعجم،رجال من هؤلاء،من قوم هذا يعني سلمان الفارسي)بجاي(رجال من فارس)آمده است.
پيامها:
1- اين حديث در ذيل تفسير آيه 3 سوره جمعه آمده است.
2- ثريا كنايه از دورترين نقطه مي باشد.
3- فارس در آن زمان به امپراطوري ايران اطلاق مي شد كه تمام ايران فعلي با تمام قوميتهاي آن در آن جاي داشت.
4- اين روايت خبر غيبي ،از تساهل اعراب در دينداري است كه نمونه ي آن غصب خلافت و شهيد كردن فاطمه زهرا سلام الله عليها و....مي باشد و نيز خبر از اين كه دين اسلام را هنر و شوق و ذوق ايراني بارور كرده و به تمام نقاط جهان صادر مي كند.
5- اين روايت به هيچ عنوان بين اقوام مختلف فرق نمي گذارد و اگر چنين بود خداي نكرده پيامبر صلي الله عليه وآله به مضمون آيه قرآن كه مي فرمايد: «و اعتصموا بحبل الله جميعاً و لا تفرقوا » عمل نكرده كه اين عصمت آن جناب را زير سؤال خواهد برد.
سخن آخر
آذريها تاج سر ايرانان مي باشند و هرگز ايراني خدمات دانشمندان ترك را فراموش نكرده و تركها خدمات ايرانيان به آنها رانيز فراموش نخواهند كرد.
الله سوزه يار اولسون و دوشمنوز خار اولسون
+ نوشته شده در پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۷:۳۶ ق.ظ توسط دوره گرد
|